Trondheim kammermusikkfestival 22.-29. September 2024

OM FESTIVALEN Partnere KONTAKT Competition Program
English

Trine Knutsen er ny daglig leder

Publisert: 09.01.2018

– Jeg tror de aller fleste mennesker vil oppleve redusert livskvalitet dersom vi fjernet all musikk fra livene våre, sier Trine Knutsen som 1. april tiltrer et ni måneders vikariat som daglig leder for Trondheim kammermusikkfestival.



– Jeg har alltid vært begeistret for kammermusikkfestivalen. Derfor oppleves det som både lystbetont og utfordrende å gå inn i vikariatet som daglig leder, sier Trine. Etter snart tjue år ved NTNU Institutt for musikk virker det fristende med et avbrekk i en annen jobb og et annet miljø. Hun håper at hennes etter hvert ganske brede erfaring som utøver, instituttleder, pedagog og fra diverse styreverv vil være nyttig for festivalen.

– Dessuten regner jeg meg som forholdsvis god på logistikk og koordinering. Jeg blir lett engasjert, og er vant til å ta avgjørelser, sier Trine.

Hektisk jakt
Det ble hektisk på kamfestkontoret da det en liten måned før jul ble kjent at daglig leder helt siden festivalstarten i 1996, Vegar Snøfugl, hadde fått jobben som ny rektor ved Trondheim kommunale kulturskole. Snøfugl begynner i den jobben 1. mars, og har fått innvilget permisjon fra festivalen ut året.

– Vi jobbet intenst i ukene før jul for å finne en kvalifisert kandidat som kunne påta seg vikariatet på kort varsel, sier kunstnerisk leder Sigmund Tvete Vik. Han pustet meget lettet ut og ble veldig fornøyd da Trine Knutsen takket ja, og fikk innvilget permisjon fra NTNU så raskt.

– Trine vet jo hva dette handler om og hun brenner for festivalen. Hun har fulgt festivalen tett i alle år, både som festivalmusiker, entusiastisk publikummer og gjennom sin stilling som instituttleder ved NTNU. Hun har også erfaring som daglig leder i TrondheimSolistene og fra flere styreverv i kulturlivet. I tillegg kjenner jeg henne som en person med stor stå-på-vilje og arbeidskapasitet, og det trengs virkelig i festivalen.

– Vi har et tett samarbeid i den lille administrasjonen vår. Det er nesten som å spille kammermusikk på høyt nivå. Vi vet at Trine har gode samspillevner, så vi ser fram til å få henne som nær kollega. At festivalen blir stående uten daglig leder i én måned, er derfor til å leve med, sier Tvete Vik.

Usedvanlig rik kulturby
Som både hun selv og Sigmund allerede har påpekt, kjenner Trine kammermusikkfestivalen godt.  Hva synes påtroppende daglig leder er festivalens styrker?

– Vilje, ønske og evne til å fornye seg hvert eneste år. Tradisjonen med å kombinere tilreisende topp utøvere med lokale musikere. Fokuset på de unge, både utøvere og publikum. Satsingen på en profilert samtids festivalkomponist hvert år. Tydelig grafisk profil. Kamfest har mange styrker, mener Trine.

Hun ser det også som en fordel at hun kjenner stort sett alle de som jobber i og rundt kammermusikkfestivalen. Sigmund og Vegar, produsent Ingvild og vikar Nicoline, Kristin som er produsent for TICC og TICC Academy, og dessuten mange av dem som sitter i styret og kunstnerisk råd for festivalen. Etter 21 år i Trondheim kjenner hun også hele byens musikkliv og konsertsteder ganske godt.

– Hvordan har musikklivet i Trondheim utviklet seg siden du kom hit (fra jobb som fløytist i Bergens Filharmoniske orkester) i 1996?

– Jeg opplever Trondheim som usedvanlig rik på kultur, spesielt sett i forhold til størrelse og innbyggertall, sier Trine. Hvor mange byer med rundt hundreognittitusen innbyggere kan skilte med et stort og anerkjent jazzmiljø, et symfoni- og operaorkester, et internasjonalt aktivt kammerorkester, en aktiv sinfonietta, et profesjonelt militærkorps, spreke festivaler innenfor blant annet kammermusikk, jazz, blues og tidligmusikk, et teater, et musikkonservatorium, en foregangs kulturskole, en rekke kor på toppnivå, for å nevne noe, spør hun.

– Mange nye ensembler og festivaler har kommet til siden jeg flyttet til byen, så det er all grunn til å glede seg over utviklingen, mener Trine.

Motivert av ny musikk
– Kammermusikk "anklages" for å være smalt og forbeholdt spesielt interesserte. Er det riktig?

– Jeg tror ikke alltid at det er selve musikken som enkelte kan oppfatte som smal eller uinteressant. Det kan like gjerne være konsertformen og ritualene rundt, mener Trine Knutsen. På dette området har jo kammermusikkfestivalen gjort mange gode grep ved å framføre kammermusikk på nye og uvante arenaer, i tillegg til å innlemme «ikke-tradisjonell» kammermusikk i festivalen. Mekatonia-prosjektet er et godt eksempel her, sier hun.

– Du har selv framført mye samtidsmusikk. Hvor viktig er det at det stadig skrives ny musikk, når det likevel finnes så mye flott, gammelt å høre på?

– Nå er det jo ikke slik at all gammel musikk er like flott eller spennende å høre på. Selvsagt er det viktig at det fortsatt skrives og framføres ny musikk. Musikken må være i utvikling, som alt annet, og det er viktig at musikere og komponister aldri slutter å lete etter nye klanger og nye kunstnerisk uttrykk, mener Trine.

– For min egen del er jeg litt ferdig med å spille det mest forutsigbare av den gamle musikken. Jeg setter pris på utfordringene som ligger i mye av samtidsmusikken. Det å øve inn verk som i utgangspunktet virker bortimot uspillelig motiverer meg veldig, forteller hun.

Fattig uten musikk
– Hvor viktig er kultur generelt og musikk spesielt – for samfunn og mennesker?

– Det viser seg at et variert og rikt kulturtilbud er viktig når folk velger hvor de vil bosette seg og hvor de reiser på ferie. Jeg tror de aller fleste mennesker vil oppleve redusert livskvalitet dersom vi fjernet all musikk fra livene våre. Tenk deg et bryllup eller en begravelse eller en feiring uten musikk, sier Trine. – Så fattig det ville blitt!

– Få kunstformer er så egnet til å framkalle følelser som musikk. Det er jo noe som blant andre reklame- og filmbransjen utnytter til fulle, og til dels kynisk. Klassisk musikk, på sitt beste, kan bidra til en mer harmonisk og strukturert tilværelse for de som opplever den.

– Hvordan ble du selv interessert i (klassisk) musikk? Og hvorfor fløyte?

– Tja... det var vel min mor som sørget for at jeg tidlig fikk musikkopplæring da hun oppdaget at jeg hadde musikalske evner og anlegg. At det ble fløyte har min barndomsvenninne og nabo Tori skylda for. Tori var også et selvfølgelig medlem i vårt familieorkester.

– Har fløyte noen spesielle "hemmeligheter"/utfordringer for utøveren?

– Det er heldigvis forholdvis lett å spille fløyte, sammenlignet med mer uforutsigbare og utfordrende blåseinstrumenter som obo og horn. Riktignok krever det mye luft og god kontroll å spille fløyte, men sjøl flyter jeg på at jeg har øvd ganske mye i mitt tidligere liv. Det koster meg forholdsvis lite å komme i konsertspilleform nå, selv om jeg i perioder øver verken daglig eller ukentlig.

– Bruker du mye musikk på fritiden?

– Egentlig ikke. I det siste har jeg hørt endel på Come Shine, med to av mine favorittmusikere Live Roggen og Erlend Skomsvoll, og har dessuten lyttet mye til min nevø (Pål) Moddi (Knutsen) sin CD ”Unsongs”. Jeg spilte også på en del festivaler sammen med ham i 2017, forteller Trine Knutsen.

Tøft marked
Et avsluttende spørsmål til festivalgründer og kunstnerisk leder Sigmund Tvete Vik:

– Hva slags jobb det er som venter Trine Knutsen når hun får festivalkontoret på Dokkhuset som arbeidsplass?

– I en forholdsvis liten festival som vår, er daglig leders oppgaver omfattende, understreker Sigmund, alt fra å ha ansvar for festivalens økonomi og gjennomføringen av de årlige festivalene, til småting som å sette opp notestativ eller kjøpe inn frimerker…

– Selv om jeg som kunstnerisk leder har hovedansvaret for festivalprogrammet, er også daglig leder med i kunstnerisk råd, forteller han.

Daglig leder har det meste av kontakten med agenter og management rundt om i verden og foretar booking av artister og skriver kontrakter. Men kanskje den viktigste – og mest utfordrende – oppgaven de siste årene har vært å sikre festivalens økonomi.

– Festivalen fikk heldigvis en liten økning i offentlig støtte i år, men vi er helt avhengig av gode samarbeidspartnere innenfor næringslivet for å overleve. Det er et tøft marked der ute, ikke minst når det gjelder synlighet i media, men med kombinasjonen av festivalens kvalitet og Trines stå-på-vilje, tror jeg dette skal gå bra også i 2018, sier Sigmund Tvete Vik.

---
Tekst og bilde: Ole-Einar Andersen // Trondheim kammermusikkfestival