Trondheim kammermusikkfestival 22.-29. September 2024

OM FESTIVALEN Partnere KONTAKT Competition Program
English

Gode anmeldelser for Kamfest 2020

Publisert: 30.11.2020

Etter endt jubileumsfestival er det godt med gode tilbakemeldinger og anmeldelser. Klassekampens anmelder, Magnus Andersson, er én av de som har besøkt årets Kamfest og han gratulerer festivalen, byen og hele Musikk-Norge med Kamfests 25 første år! 



Etter 29 konserter på 8 dager, der 24 av dem var utsolgt, er vi stolte av at også pressen lot seg begeistre. Hele presselisten finner du her.

Nevnte anmelder fra Klassekampen var på flere konserter uken gjennom, og skriver blant annet:

I løpet av 25 år har de brakt musikk ut til folket, og Kamfest har like mye loddet dybdene i kammermusikkens vesen som de har endevendt den. 

Om vårt nyinnkjøpte flygel og pianisten Saskia Giorgini skriver han følgende:

Helt til sist i innvielseskonserten tok det helt av, da italienske Saskia Giorgini la tangentene under seg og presenterte oss for instrumentets fulle muligheter. Liszts «Tarantella» fra «Venezia e Napoli» inneholder blant annet raske tonegjentakelser. Ikke bare er dette blant det vanskeligste en pianist kan levere,
men det stiller også flyglets mekanismer på sin ytterste prøve – en test flyglet bestod. 

Når vi en sjelden gang får besøk av nasjonale kulturjournalister, er det veldig hyggelig med en slik oppsummering:

Jeg er stum av beundring over at festivalen ble gjennomført med relativt få og små programendringer, og jeg er imponert over at Kamfest fikk utenlandske musikere til å gå i karantene for å kunne delta. Som helhet holder Trondheim kammermusikkfestival seg ung gjennom stadig fornyelse, og er samtidig gammel og vis nok til å gå dypere i formene de gjennom mange år har etablert og undersøkt.

Her kan du lese hele anmeldelsen som sto på trykk i Klassekampen 28.september.

Adresseavisens anmelder lot seg begeistre under konserten "Simpson og Mozart" i Olavshallen. Med overskriften "Suveren Simpson" er det klart at vi i festivalen synes det er strålende at anmelder Maria Veie Sandvik likte årets festivalkomponist! 

Fra han innledet med en godlynt vits om koronatesting, via beskrivelse av hans eget verk og dets forhold til Mozart, til selve opplevelsen av Simpson med ensemblet var det lekenhet, fortryllende spill og forfriskende fornyelse. Her har Kamfest virkelig klart å programmere for fremtida!

Videre skriver hun om solist Sean Shibe:

Solist og ensemble smelter sammen når den klassiske gitaristen Shibe spiller Arnolds serenade for gitar og strykere under Davies ledelse. Publikum sitter helt fremst på stolene, og applausen vil ingen ende ta. Solisten selv sa at dette var Arnolds «most sweet and jewellike» verk, og det er ingen overdrivelse. Om du ikke kjenner Arnolds verk fra før var dette en glitrende introduksjon som absolutt ga mersmak. Selv om vi er godt inne i september, føltes det som et besøk på selveste sommerøya.

Les hele anmeldelsen her.